حسابداری شرکت‌های‌پخش دارو(نرم افزار حسابداری پخش دارو هوشمند)

منظور از حسابداری شرکت های پخش دارو چیست؟

حسابداری شرکت‌های دارویی به عنوان نمونه‌ای از شرکت‌های پخش، دارای اصولی همانند سایر شرکت‌ها با اندک تفاوت در نحوه تهیه گزارش‌های مالی و حسابداری هستند. مهمترین ویژگی شرکت‌های پخش تسلط بر کلیه سطوح فروش از بالا به پایین تا مصرف کننده نهایی بوده که این امر در شرکت‌های پخش دارو نیز حاکم است.

فاصله شرکت پخش تا مصرف کننده نهایی، تنها داروخانه‌ها بوده که مخاطب هدف شرکت‌های پخش دارو محسوب می‌شوند. با توجه به موارد گفته شده و نحوه عملکرد شرکت‌های دارویی، به عنوان زیر مجموعه شرکت‌های پخش و توزیع مویرگی شناخته شده و به منظور مدیریت حساب‌های مالی و مالیاتی آنها نیاز به استفاده از نرم‌افزار پخش مویرگی است. توسعه نرم افزارهای حسابداری پخش مویرگی و سفارشی سازی آن‌ها بر اساس نیاز روز نقش مهمی در تسهیل امور حسابداری شرکت های دارویی ایفا کرده است. در ادامه قصد داریم چگونگی عملکرد شرکت‎‌های پخش دارویی و جایگاه نرم افزار حسابداری توزیع و پخش در آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

وظایف شرکت های پخش دارو چیست؟

با توجه به استراتژی شرکت‌هایی دارویی، علاوه بر تولید اقلام دارویی، پخش و توزیع آنها نیز می‌تواند توسط خود شرکت یا شرکت‌های واسطه انجام شود.  با توجه به اینکه فاصله شرکت دارویی با مصرف کننده نهایی تنها یک سطح یعنی داروخانه‌هاست، توزیع و پخش این شرکت‌ها پیچیدگی خاصی ندارد و در کنار تولید دارو، توزیع دارو نیز توسط شرکت سازنده انجام می‌شود. چگونگی پخش دارو ( توسط شرکت سازنده یا شرکت واسط) از عوامل موثر در قیمت نهایی دارو برای مصرف کنندگان بوده و دلیل اصلی تفاوت اقلام دارویی یکسان در داروخانه‌های مختلف است.

مهمترین وظایف شرکت‌های دارویی:

  • تولید و ذخیره سازی دارو (بسته به شرایط نگهداری دارو)
  • برقراری تعادل و توازن در تولید دارو (متناسب با نیاز بازار و تقاضا مصرف کننده)
  • ثبت سفارش از سوی داروخانه ها
  • ارسال دارو برای داروخانه های متقاضی (در برخی شرکت‌ها، توزیع و پخش برون سپاری می‌شود)
  • وصول مطالبات و تسویه حساب با داروخانه ها و شرکت های بیمه

روش‌های پخش مورد استفاده در شرکت‌های دارویی

به نظر شما روش مورد استفاده برای پخش اقلام دارویی در شرکت‌های پخش چیست؟ انتخاب یکی از دو روش پخش گرم یا سرد به عنوان بهترین گزینه برای توزیع و فروش کالا در شرکت‌های پخش دارویی به عوامل مختلفی بستگی دارد. با توجه به اینکه زمان نگهداری و انبار داروها (به جز داروهایی با شرایط نگهداری خاص) معمولا طولانی است، امکان استفاده از روش پخش سرد میسر است. در واقع ماهیت کالای مورد استفاده در پخش سرد، محصولات بدون تاریخ انقضا یا با تاریخ انقضا طولانی بوده و که بعد از ثبت سفارش برای مشتریان ارسال می‌شود.

اما کالای مورد استفاده در پخش گرم، کالای تند مصرف با تاریخ انقضا کوتاه که نیاز به تحویل کالا در محل مشتری است. علت اصلی تحویل کالا در حین ثبت سفارش در پخش گرم کوتاه بودن تاریخ مصرف و ریسک بالای از بین رفتن محصول بوده و این سبک از پخش بیشتر برای داروهایی با شرایط نگهداری خاص در شرکت‌های پخش دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزیت‌های نرم افزار حسابداری هوشمند نسخه پخش مویرگی، قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن سفارشگیر آنلاین بازاریاب (نانو ویزیتور) بوده که امکان توزیع کالا به صورت گرم و سرد را فراهم می‌آورد.

مطالعه مقاله «منظور از پخش گرم در فروش مویرگی چیست؟» پیشنهاد می‌شود. 

دلایل اهمیت حسابداری شرکت های دارویی چیست؟

شیوه مورد استفاده در انجام عملیات حسابداری یک مجموعه به طور مستقیم با ماهیت آن کسب و کار در ارتباط است. بنابراین اگر یک شرکت دارویی تنها مسئول تولید و انبار اقلام دارویی بوده، برای مدیریت مالی و حسابداری خود تنها نیاز به نرم افزار حسابداری تولیدی خواهند داشت. اما اگر علاوه بر تولید، توزیع اقلام دارویی نیز بر عهده شرکت بوده، به عنوان زیر مجموعه‌ای از شرکت‌های پخش نیاز به استفاده از نرم افزار حسابداری نسخه پخش و توزیع مویرگی خواهند داشت.

با توجه به ماهیت تولیدی شرکت‌های دارویی، حسابداری تولیدی به ویژه، حسابداری بهای تمام شده کالای فروش رفته از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین منظور نیاز به تهیه لیست جامعی از ریز قیمت کلیه داروها به منظور محاسبه حاشیه سود هر هر کدام از اقلام به صورت مجزا است. به این ترتیب می‌توان برای تولید داروهایی با حاشیه سود استراتژی‌های خاصی داشت. محاسبه دقیق بهای تمام شده کالا و حاشیه سود از مهمترین عوامل تاثیر گذار در مدیریت سبد دارویی و تهیه صورت های مالی و حتی انبارگردانی شرکت‌های دارویی است.

مهمترین گزارش‌های حسابداری و مالی در شرکت های دارویی

گزارش سود و زیان:

باتوجه به تعدد مراکز پخش در شرکت های دارویی، محاسبه جداگانه گزارش سود و زیان شعب و مراکز پخش وابسته از اهمیت بسزایی برخوردار است.

گزارش عملیاتی:

استفاده از گزارش حسابرسی عملیاتی به منظور مشاهده برآورد سرمایه در گردش شرکت

گزارش‌های انبارداری:

 گزارش‌های انبار از مهمترین گزارشات مالی شرکت‌های دارویی محسوب می‌شود. براساس این گزارش‌ها میتوان اطلاعاتی از قبیل انباشت صحیح داروها، مدیریت و کاهش داروهای مرجوعی و تولید دارو متناسب با تقاضا و نیاز دارو را مورد بررسی قرار داد. 

گزارش حاشیه سود کالاها:

از جمله گزارش‌های تاثیرگذار بر تصمیمات آینده شرکت‌ها و بهبود وضعیت کنونی شرکت‌ها بخصوص شرکت‌های دارویی است. حاشیه  سود یا درصد سود، از  تقسیم سودخاص بر فروش خالص یا درآمد خالص بدست آمده و به توانایی مدیریت هزینه ها در یک بنگاه اقتصادی اشاره دارد. حاشیه سود انواع مختلفی دارد مانند حاشیه سود ناخالص، حاشیه سود عملیاتی و .. اما در بیشتر موارد منظور از  حاشیه سود، حاشیه سود خالص است. به همین جهت یکی از مهمترین گزارشات مالی در شرکت های دارویی، گزارش حاشیه سود کالا میباشد وتاثیر زیادی در تعیین قیمت کالاها خواهد داشت.

مطالعه مقاله «انبارگردانی چیست و انواع انبارگردای» پیشنهاد می‌شود.

نتیجه :

با توجه به موارد گفته شده، بسته به ماهیت فعالیت شرکت دارویی، اگر علاوه بر تولید انبار دارو، اقدام به توزیع و پخش دارو در سطوح مختلف فروش داشته، نیاز به نرم افزار حسابداری متناسب با نوع فعالیت خود خواهند داشت. به عنوان مثال شرکت‌های تک فعالیتی و تولید کننده تنها نیاز به نرم افزار نسخه تولیدی داشته و اگر وارد فاز پخش و توزیع شده به طبع نیاز به نسخه پخش و توزیع مویرگی داشته که در بدنه خود کلیه نیازهای شرکت تولیدی را نیز پوشش می‌دهد. نرم افزار حسابداری هوشمند نسخه پخش مویرگی با قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن اندروید سفارشگیر بازاریاب، امکان پخش مویرگی به صورت گرم وسرد را برای شرکت های پخش دارویی فراهم آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *