منظور از پخش گرم در فروش مویرگی چیست؟

پخش مویرگی چیست؟

در پخش گرم، ویزیتور به‌همراه ماشین پخش حامل محصول به محل مشتری مراجعه نموده و در محل مشتری به ثبت و تحویل سفارش مشتری می‌پردازد. در این روش کلیه فرآیند ویزیت مشتری، ثبت سفارش و تحویل کالا در محل مشتری اتفاق می‌افتد و ماشین حمل به نوعی انبار سیار محسوب می‌شود. به عبارتی روش فروش در محل مشتری فروش گرم( hot sale ) نامیده می‌شود. نکته قابل تامل در پخش گرم، مراجعه به محل مشتری بر اساس تور ویزیت طراحی شده توسط سوپروایزر یا سرپرست فروش است. در این سبک از فروش میزان سفارش توسط مشتری مشخص و تائید شده که در نهایت فاکتور صادر و کالا در همان لحظه تحویل مشتری خواهد شد.

در پخش گرم، نحوه ثبت فاکتور به دو صورت آفلاین و آنلاین است. در حالت آفلاین، با صدور حواله فروش، تسویه انجام شده و در مرکز ثبت نهایی فاکتور و سند فروش انجام می‌شود. اما در صورتی که نرم‌افزار پخش مویرگی مرود استفاده در آن شرکت قابلیت استفاده از اپلیکیشن سفارش‌گیر آنلاین بازاریاب را داشته، براحتی امکان ثبت فاکتور در نرم‌افزار پخش مویرگی مرکزی وجود دارد. در واقع یک ارتباط پایدار بین ویزیتور و مرکز وجود دارد که هرگونه اختلال در اینترنت می‌تواند روال کار را با مشکل مواجه کند. نرم افزار پخش مویرگی هوشمند دارای قابلیت اتصال به اپلیکیشن ویزیتوری اندروید بوده که به طرز چشمگیری در مدیریت و ثبت صحیح سفارش‌ها موثر است.

 به دلیل سبک تحویل کالا در زمان ثبت سفارش در محل مشتری، همواره به ازای هر فروشنده(ویزیتور) یک راننده و ماشین حمل بار در نظر گرفته می‌شود. تور ویزیت برای راننده مشخص شده و مسیریابی به عهده راننده است. از دلایل اصلی هزینه‌های بیشتر پخش گرم نسبت به سرد، نیاز به انبار سیار یا همان راننده و ماشین حمل بار به ازای هر ویزیتور بوده، در حالی که در پخش سرد به ازای هر سه فروشنده یک ماشین حمل بار در نظر گرفته می‌شود.  بنابراین هزینه‌های بالاتر نیروی انسانی و حمل و نقل نسبت به پخش سرد از معایب آن محسوب می‌شود. هردو روش پخش دارای مزایا و معایبی بوده که باید با توجه به نوع کسب و کار یکی از روش‌ها مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال پخش گرم برای کالاهای تند مصرف که تاریخ انقضا کوتاه مدت دارند (محصولات غذایی، لبنی و…) گزینه مناسبی است و مورد استقبال فروشگاه‌های موادغذایی و هایپرمارکت‌ها است.

پخش گرم مناسب چه شرکت‌هایی است؟

پخش گرم بهترین گزینه برای تولید کنندگان محصولات با تاریخ انقضاء کوتاه است. این سبک از پخش مناسب برندهای محبوب با میزان تقاضای بالا از سوی بازار است. توزیع گرم برای تولید‌کنندگان لبنیات بخصوص شیر که تاریخ انقضای کوتاهی دارند بهترین گزینه است.

مطالعه مقاله راهنمای کابردی فروش و پخش مویرگی پیشنهاد می‌شود.

مشتریان هدف پخش گرم

بیشتر مراکز فروشگاهی، رستوران‌ها و کلیه کسب و کارهایی که به طور قطعی از میزان فروش یک محصول خاص در مجموعه خود اطمینان دارند. به عنوان مثال نوشیدنی‌ها از مواد پر مصرف در فست‌فود‌ها و رستوران‌ها به شمار رفته و با این روش پخش براحتی و در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت.

چگونگی فرآیند سفارش‌گیری در پخش گرم

در روش مدرن سفارش‌گیری با استفاده از تبلت یا گوشی هوشمند مجهز به اپلیکیشن سفارش‌گیرتوسط ویزیتور انجام می‌شود. در این حالت یک کاتالوگ الکترونیکی از محصولات در اختیار مشتریان تور‌ویزیت قرار داده شده و بر اساس درخواست مشتری سفارش مورد نظر تائید وفاکتور خرید موقت ثبت می‌شود.

 هرچند نحوه ثبت فاکتور به امکانات اپلیکیشن سفارش‌گیر وابسته است، در صورتی‌که نیاز به ثبت فاکتور رسمی برای مشتری بوده، امکان ثبت فاکتورموقت نخواهیم داشت. در برخی از این اپلیکیشن های سفارشگیر ویزیتور قابلیت انتخاب روش تسویه برای مشتریان نیز در نظر گرفته شده است و می‌توان روش تسویه مشتریان بصورت نقدی، چک، کارت اعتباری و…را انتخاب کرد.

در برخی از اپلیکیشنهای ویزیتوری امکان ثبت سفارش توسط مشتری از طریق اپلیکیشن وجود دارد. به طور کلی هدف استفاده از اپلیکیشن سفارشگیر ویزیتوری، افزایش سرعت، دقت و در نهایت بهبود فرآیند فروش شرکت است. هرچند استفاده از روش‌های وفادار سازی مشتریان نیز به شدت پیشنهاد می شود. 

 مهمترین قابلیتی که اپلیکیشن‌های سفارش‌گیر پخش گرم نیاز دارند، امکان اتصال به فیش پرینتر‌ همراه برای چاپ فاکتور فروش جهت ارائه به مشتریان است.  اپلیکیشن سفارش‌گیر پخش مویرگی هوشمند از این قابلیت پیشتبانی می‌کند. امکان صدور فاکتور برگشت از فروش در صورت انصراف مشتری از مزیت‌های اپلیکیشن ویزیتوری هوشمند بوده و نیازی به ارسال کالا و برگشت مجدد آن به انبار نیست و تنها یک اصلاح فاکتور در اپلیکیشن صورت می‌گیرد.

فرآیند تسویه حساب در پخش گرم نسبت به پخش سرد آسان‌تر است زیرا معمولا تسویه حساب قبل از تحویل کالا به طور کامل صورت گرفته مگر اینکه نحوه تسویه حساب در اپلیکیشن به صورت اقساط و یا …تعریف شده باشد. از مهمترین مزایای پخش گرم نسبت به پخش سرد، امکان عودت و تعویض کالا در مکان مشتری در صورت خرابی یا مغایرت است که به منظور کسب رضایت بیشتر مشتری در نظر گرفته شده است.

در پخش سرد به دلیل عدم ارتباط مستقیم یا حضوری نماینده تولید کننده با مصرف کنندگان نیاز به تبلیغات بیشتر به منظور افزایش آگاهی و رضایت‌مندی مشتریان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *