نرم افزار حسابداری فروشگاه های زنجیره ای و شعبه ای

0 تا 100 حسابداری فروشگاه های زنجیره ای ( فروشگاه‌های چند شعبه ای)

حسابداری فروشگاه های زنجیره ای

آیا با چگونگی فرآیند عملیات حسابداری فروشگاه‌های زنجیره ای یا چند شعبه ای آشنایی دارید؟ آیا برای مدیریت عملیات حسابداری فروشگاه های چند شعبه ای نیاز به نرم‌افزار ‌حسابداری خاصی است؟ آیا نحوه عملیات حسابداری در شعب مستقل و غیر مستقل یکسان است؟ آیا برای مدیریت حسابهای فروشگاه های چند شعبه ای به نرم افزار حسابداری خاصی نیاز است؟ در ادامه قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم و مسیر روشنی برای فعالان در این حوزه کسب و کار فراهم کنیم.در سال های اخیر با توسعه کسب و کارها، شاهد گسترش فروشگاه های زنجیره هستیم. با توجه به اینکه ماهیت اصلی عملکرد این فروشگاه ها یکسان است، نیاز به استفاده از نرم‌افزار ‌حسابداری متمرکز برای نظارت و مدیریت بر فعالیت های این مجموعه ها امری ضروری است.عملیات حسابداری در فروشگاه های دارای شعب مستقل و غیر مستقل متفاوت است. در فروشگاه ه های چند شعبه بنا به ماهیت شعب از دو شیوه حسابداری استفاده می شود که عبارتند از:حسابداری متمرکز برای شعب غیر مستقلحسابداری غیر متمرکز برای شعب مستقلمتداول ترین شیوه مدیریت شعب در فروشگاه‌های زنجیره ای به صورت غیر مستقل است. به همین دلیل برای مدیریت امورمالی از سیستم حسابداری متمرکز استفاده می شود. در حسابداری متمرکز شعب کلیه ثبت های حسابداری در دفاتر حسابداری مرکز ثبت و مدیریت می‌شود.

منظور از حسابداری فروشگاه زنجیره ای (چند شعبه ای )چیست؟

به طور کلی به مدیریت کلیه فرآیندهای مربوط به انبار از جمله موجودی، پخش، تامین کالا، فروش، شعب، پرسنل فروش، مشتریان و بازاریابی حسابداری فروشگاه زنجیره ای می گویند. مجموعه فرآیند‌های فوق به کمک نرم‌افزار حسابداری فروشگاه زنجیره ای یا همان نرم افزار شعب انجام می شود.

مهمترین چالش های در حسابداری شعب کدامند؟

  • رعایت تنوع در تسویه حساب مشتریان مانند حساب های نقدی، بن، اعتباری و قسطی و…
  • مدیریت سیاست گذاری های متنوع برای قیمت گذاری کالاها از سوی مرکزبرای شعب
  • مشکلات انبارگردانی به دلیل تنوع و حجم بالای کالاهای موجود در فروشگاه و انبار
  • حفظ  مشتریان و وفادارسازی مشتریان
  • هماهنگی با تامین کنندگان اجناس
  •  حجم بالا فروش و صدور فاکتور

حسابداری فروشگاه های زنجیره ای چگونه انجام می‌شود؟

با توجه به متنوع بودن فرآیند‎‌های فروشگاه های زنجیره ای و همچنین چالش های پیش رو به طور قطع از نرم افزار های حسابداری فروشگاهی از جمله نرم افزار هایپر مارکت، برای مدیریت فروشگاه های زنجیره ای نمی توان استفاده کرد. بهترین گزینه به منظور مدیریت امور مالی و حسابداری، استفاده از نرم افزار فروشگاه زنجیره ای است.مهمترین ویژگی هایی که نرم افزار مالی و حسابداری مورد استفاده در فروشگاه های چند شعبه ای عبارتند از:

  1. امنیت
  2. یکپارچگی
  3. سرعت و کارایی

نرم‌افزار ‌حسابداری شعب و مرکز هوشمند، با در نظر گرفتن کلیه چالش ها و نیازهای این صنف به عنوان یکی از بهترین گزینه های پیش روی فروشگاه های زنجیره است.

سرفصل های حسابداری در حسابداری فروشگاه های زنجیره ای

کلیه ی فروشگاه های مرکزی به منظور مدیریت شعب خود از سرفصل های زیر استفاده می کنند: کالای شعبه: این حساب با ماهیت بدهکار، موجودی کالا شعبه را نشان می دهد.موجودی کالا: حساب موجودی کالا با موجودی کالا درمرکز ارتباط دارد.کالای ارسالی:  حساب کالای ارسالی با ماهیت بستانکار، مشخص کننده کالاهای ارسال شده به شعبه (با بهای تمام شده )از سوی مرکز است.تعدیل کالا: حسابی با ماهیت بستانکار که سود حاصل از فروش کالاهای شعبه با درصد تعیین شده از سوی را نمایش می دهد.وجه نقد: منظور از وجه نقد، همان بانک یا صندوق شعبه با ماهیت بدهکاراست.حسابهای دریافتنی شعبه: حسابی با ماهیت بدهکار به منظور مشخص کردن فروش های نسیه شعبه است.هزینه‌های شعبه: هزینه‌های شعب شامل مواردی از قبیل، سرقت کالا، آتش سوزی، سرقت وجه نقد، کسری غیرعادی در موجودی کالای شعب است.کالای بین راهی: حسابی با ماهیت بدهکار برای مشخص کردن کالاهایی که هنوز به فروشگاه یا انبار شعب نرسیده است و در مقابل کالای شعبه قرار دارد.سود ظاهری: حسابی با ماهیت بستانکار به منظور بستن مانده کالای بستانکار شعبه است.زیان ظاهری: حسابی با ماهیت بدهکار به منظور بستن مانده بدهکار کالای شعبه است.موجودی ابتدای دوره شعبهموجودی پایان دوره شعبه

راهکارهای نرم افزار هوشمند برای مدیریت انبار فروشگاه های زنجیره ای چیست؟

  1. ارائه کاملترین گزارشات وعملیات مربوط به کالا و انبار
  2. امکان تعریف کالا بصورت تکی و متوالی با مشخصات کامل از جمله فی کالا و سایر مبالغ فروش (فروش خرده، عمده و…) و انتساب آن به انبارهای تعریف شده در نرم افزار
  3. امکان گروهبندی و بخش بندی کالاها
  4. امکان انتساب کالا به کلیدهای تاچ پوز استفاده در صندوق فروشگاهی ( دسترسی آسان وافزایش سرعت در ثبت فاکتورها)
  5. امکان فعال کردن کالا برای فروش اینترنتی در صورت استفاده از اپلیکیشن فروشگاه ساز اندروید و سایت فروشگاهی متصل به حسابداری هوشمند
  6. امکان تغییرقیمت کالا بصورت انتخابی و گروهی با توجه به تغییرات روزانه قیمت کالاها، قیمت برای مرکز و مطلع شدن شعب از تغییرات قیمت با استفاده از لیست مصوبه تغییرقیمت کالاها
  7. امکان برقراری ارتباط با دستگاه های بارکدخوان مانند PDA  وPDT و اپلیکیشن انبارگردانی نانو جهت انجام عملیات انبارگردانی
  8. امکان تولید بارکد برای کالاهایی با بارکد مخدوش یا بدون بارکد
  9. تعیین مدت زمان تسویه همکار بر اساس نوع کالا
  10. امکان گزارش گیری از موجودی کالا در تمام شعبه ها و مرکز
  11. امکان مدیریت یکپارچه بر روی فرآیند برگشت کالا از شعب به شعبه مرکزی و بالعکس
  12. امکان اتصال به ترازوهای فروشگاهی دیجیتال دیبال و رادین جهت ارسال کالاهای تعریف شده در آنها برای نرم افزار

راهکارهای نرم‌افزار ‌حسابداری شعب هوشمند در وفادار سازی مشتریان:

اهمیت مدیریت ارتباط با مشتریان به عنوان جز جدایی ناپذیر از کسب و کارهای فروشگاهی بر کسی پوشیده نیست. این نیاز در نرم‌افزار ‌حسابداری هوشمند به خوبی پیش بینی شده و راهکار‌هایی ارائه شده است.

  1. افزونه باشگاه مشتریان در نرم افزار حسابداری هوشمند

با استفاده از افزونه باشگاه مشتریان امکان استفاده از روش‌های مختلفی جهت امتیازدهی به مشتریان در اختیار خواهید داشت. در مقابل روش های امتیازدهی، روش‌های مختلفی به منظور کسر امتیاز و تبدیل امتیازات به جوایز جهت تشویق و ایجاد اعتماد و وفادار سازی در نظر گرفته شده است.مطالعه مقاله روش های وفادارسازی مشتریان در نرم افزار حسابداری هوشمند پیشنهاد می شود.    2. افزونه ارسال پیامک در نرم‌افزار ‌حسابداری شعب هوشمنداز دیگر راه های اطلاع رسانی به مشتریان، ارسال پیامک های تبلیغاتی است. در نرم‌افزار ‌حسابداری هوشمند با در نظر گرفتن این نیاز، افزونه ارسال پیامک در نظر گرفته شده است. با استفاده از این افزونه کلیه امکانات زیر را در اختیار خواهید داشت.امکان ارسال فاکتور فروشامکان ارسال فاکتور برگشت از خریدامکان ارسال دریافت وجهامکان ارسال فاکتور پرداختامکان ارسال فاکتور خرده فروشیارسال فاکتور فروش خرده همراه با امتیازدهیارسال گزارش شارژ کارت اعتباریارسال گزارش کسر از کارت اعتباریبرای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نحوه اتصال نرم افزار حسابداری هوشمند به پنل پیامکی Na9sms را مطالعه نمایید.به منظور بهرمندی از ارتباطی پایدار و سود‌آور توصیه می شود از هر دو افزونه به طور همزمان استفاده کنید.

راهکارهای نرم افزارهوشمند نسخه شعب برای مدیریت سیستم فروش فروشگاه‌های زنجیره ای:

  • ارائه کاملترین گزارشات و عملیات مربوط به فروش و صندوق فروش در نسخه شعب و مرکز
  • امکان اتصال به انواع دستگاه کارت خوان و درگاه پرداخت ( آسان پرداخت، به پرداخت ملت و تجارت پارسیان)
  • امکان پرداخت وجه فاکتورها از طریق کسر امتیاز در باشگاه مشتریان و با استفاده از کارت های  RFIDو دستگاه mifare
  • امکان تعیین مدت تسویه همکار بر روی فاکتورهای فروش
  • امکان انتقال مبلغ فاکتور بر روی دستگاه کارتخوان بانکی
  • امکان صدور فاکتور نسیه، دریافت وجه بصورت چک  جهت ایجاد تنوع در نحوه تسویه مشتریان
  • امکان ثبت سفارش برای کالاهای ناموجود درفاکتور بر اساس جدیدترین تغییرات در صندوق فروش
  • امکان مشاهده عملکرد يک صندوقدار در يک صندوق مشخص در یک تاریخ مشخص
  • امکان گزارشگیری از عملکرد صندوق و صندوقدار
  • امکان بستن شیفت و دریافت وجه از صندوقدار توسط صندوقدار و سوپروایزر

از مهمترین مزیت های نرم‌افزار ‌حسابداری شعب و مرکز (فروشگاه های زنجیره ای) امکان اتصال به انواع تجهیزات فروشگاهی در مراحل مختلف مدیریت شعب و مرکز و هماهنگی کامل با آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *