ارسال لیست مالیات حقوق + ورود به سامانه مالیات بر حقوق

راهنمای قدم به قدم تهیه و ارسال لیست مالیات حقوق

مطابق با ماده 86 قانون مالیات مستقیم، کلیه پرداخت کنندگان حقوق به اشخاص شخصی، مکلف به محاسبه و کسر مالیات متعلق به حقوق با در نظر گرفتن معافیت مالیاتی هستند. کارفرمایان لیست مالیات حقوق و دستمزد به انضمام  نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان حقوق آنها تهیه نموده و تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی محل پرداخت ارائه نموده و در ماه های بعد فقط تغییرات را صورت دهند. کلیه قوانین مربوط به چگونگی محاسبه مالیات حقوق در ماده 85 قانون مالیات های به طور مستقیم ذکر شده است.

لیست مالیاتی فوق باید در قالب یک فایلی با فرمت قابل قبول سازمان مالیات تهیه و  از طریق سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. تهیه این لیست کار سختی نیست و با کمک نرم افزار حسابداری امکان محاسبه دقیق مالیات حقوق و دستمزد و ایجاد لیست مالیات مطابق با فرمت تایید شده سازمان امور مالیاتی امکان پذیر است.

در جدیدترین ورژن نرم افزار هوشمند، امکان تهیه حساب مالیات فصلی TTMSاست بر اساس آخرین تغییرات ماده 169 و مطابق با آخرین ورژن وجود دارد.

مودیان محترم می‌توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی 24 ساعته tax.gov.ir براحتی و بدون اتلاف وقت اقدام به ارسال فایل لیست مالیات کنند. بعد از بارگذاری یک قبض شامل شناسه  قبض و شناسه پرداخت دریافت نموده که با مراجعه به بانک باید وجه مربوط به مالیات را پرداخت نمایند.با انجام مراحل بالا نیازی به مراجعه حضوری به اداره امور مالیاتی نیست.

راهنمای قدم به قدم ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد

مرحله اول :

ورود به سایت سازمان امور مالیاتی به ادرس tax.gov.ir

مرحله دوم:

انتخاب گزینه “فهرست مالیات حقوق الکترونیکی”

به جای مراحل فوق می توانید به لینک http://salary.tax.gov.ir وارد شوید.

دریافت مشاوره رایگان و دمو نرم افزار پخش مویرگی هوشمند 

مرحله سوم:

در این مرحله برای ورود باید نام کاربری و رمز عبوری که بعد از ثبت نام در سایت به صورت محرمانه در اختیار مودیان قرار می‌گیرد را وارد کنند.

مرحله چهارم: 

 از منو اصلی سایت گزینه “فهرست حقوق”  و زیر منو “فهرست حقوق جدید”  را انتخاب کرده و فایل مربوط به لیست مالیاتی بارگذاری کنید. یکی از فرمت های زیر را برای ارسال لیست مالیات خود انتخاب کنید:

  •    بدون ارسال فایل
  •    ارسال فایل متنی TXT
  •    ارسال فایل فشرده ZIP
  •    کپی از ماه قبل          

با توجه به اینکه بسیاری از نرم افزارهای حسابداری دارای قابلیت خروجی فایل مربوطه هستند، در صورتی که نرم افزار شما این قابلیت را نداشت  از نرم افزار تبدیل داده ها در خود سایت استفاده کنید. در این صفحه کلیه فیلدهایی که پر کردن آنها ضروری است با یک علامت ستاره قرمز رنگ مشخص شده است. (ماه، حوزه مالیاتی، نوع لیست و نام لیست.)

در فیلد ماه باید ماه مربوط به لیست مالیات و نام حوزه مالیاتی بصورت پیش فرض وجود دارد. بعد از انتخاب فیلد مربوط به نام لیست فایل های خواسته شده در سه فرمت WP،WH،WK قابل بارگذاری است.

نوع لیست مالیاتی شامل  3 گزینه اصلی، الحاقی و اصلاحی است و زمانی که برای اولین بار قصد ثبت اطلاعات را داریم  گزینه اصلی را انتخاب میکنیم. در صورتی که لیست مربوطه به دلایل مختلفی اصلاح شده ( به طور مثال نام یکی از پرسنل در لیست نبوده و بخواهیم و قصد اضافه نمودن آن به لیست را داشته) از گزینه الحاقی استفاده می کنیم. در صورتی که فایلی به اشتباه ارسال و ثبت نهایی شده، از گزینه اصلاحی را انتخاب نموده تا اداره مالیات کلیه اطلاعات ارسالی قبلی را باطل کرده و فایل جدید لحاظ شود.

 

در قسمت نحوه ثبت لیست 5 گزینه به شرح زیر داریم:

 

بدون ارسال فایل:

با انتخاب این گزینه پس از کلیک روی گزینه ثبت لیست، به قسمت عملیات لیست مالیات حقوق ایجاد شده هدایت شده تا کارکنان را به لیست پرسنلی اضافه کنید و بعد از آن، خلاصه لیست را ایجاد نمایید.

ارسال فایل متنی بدون پرسنل :

درصورتیکه از قبل  اطلاعات پرسنلی را ارسال کردید و در لیست مالیات حقوق ماه جدید، اطلاعات پرسنلی شما تغییر نکرده است،  نیازی به ارسال فایل WP نخواهد بود.

ارسال فایل متنی با پرسنل :

چنانچه قبلا فایل پرسنلی خود را ارسال نکرده اید یا در این ماه، اطلاعات پرسنلی شما تغییر  کرده است، باید فایل WP ارسال گردد.

ارسال فایل فشرده :

در صورت بالا بودن حجم فایل مربوط به مالیات، می‌توانید آنها را  به فرمت  zip  دربیاورید و سپس بارگذاری نمایید.

کپی از ماه های قبل :

با استفاده از این گزینه امکان کپی گرفتن از اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان که ماه های قبل و ویرایش لیست جدید را خواهید داشت.

 

مرحله پنجم: 

بعد از بارگذاری  لیست مالیات از قسمت “فهرست حقوق” گزینه لیست ها را انتخاب کرده و پس از اطمینان از مطابقت تعداد نفرات  لیست و درستی اطلاعات تائید نهایی کنید. زیرا بعد از تایید امکان هیچگونه اصلاحی وجود نخواهد داشت.

برای تایید به ترتیب باید گزینه عملیات و خلاصه لیست کلیک کرده و در صورت اطمینان از صحت اطلاعات تایید نمایید. بعد از تایید درصوردر صورت عدم وجود خطا پیغام زیر نمایش داده خواهد شد.

“فایل های شما پردازش شده است و خلاصه لیست قابل مشاهده میباشد و امکان صدور قبض را دارید “

برای بررسی نهایی و جلوگیری از بروز هر گونه خطا بر روی گزینه های “خطاهای فایل ها” و “خلاصه لیست ” کلیک کرده و مجددا اطلاعات را کنترل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *